The roof's on fire

Skulle precis duscha när jag såg svart rök komma ut ur kranen. Kom genast med en knivskarp analys: "Hmm, så tror jag inte det ska vara". Tittar förvånat ut genom dörren och ser då tjock rök komma in ovanför dörren. Springer snabbt ut på balkongen för att fösöka se vad som händer och nedanför står några män och ropar att det brinner i lägenheten nedanför våran, "get out of there right away!" ADRENALIN! Jag och Anna tar bara det viktigaste - våra pass  och såklart gitarrerna - och rusar. Utanför står 10 väldigt vilsna killar utan något annat än sina gitarrer i händerna (vilket bekräftar att även jag tog med rätt saker..). Jag & Ami (min rumskompis) försökte ringa de vi hade nummer till i huset för att vara säkra på att inga låg kvar och sov.

Brandkåren kom kort därefter, närmare bestämt nio brandbilar och alla jobbade fantastiskt bra. Jag, Ami, Anna, Brian, Jill, Nick, Mange, Staffan etc. stod utanför med alla ca 70 som bor i huset och stämningen var väldigt orolig. Är det några kvar i huset? Hur ser min egen lägenhet ut? Efter ett tag kom brandmännen ut med en äldre man på bår och ett tag senare ännu en. Rökskador, fick vi veta. Efter drygt någon timme var branden släckt och det var helt säkert att ingen människa dött.

Destovärre är det tyvärr med huset. En lägenhet plus lite till är helt utbränt plus att många av grannarna har fukt- och rökskador. Korridoren är förstörd och hela våningen är väldigt sotig och blöt. Tapeterna och alla lampor har smält. Kort sagt ser det förjävligt ut.

Vår lägenhet klarade sig förvånansvärt bra med tanke på att vi ligger ovanför - bara en del sot, och lukten givetvis. Fukt klarade vi oss såklart ifrån. Stängde som tur var alla ventiler och fönster/dörrar. Men men, blir jävligt skakis av sånt här ändå. Fruktansvärt att se kvinnan som bodde i lägenheten gå omkring bland resterna av sina grejer och gråta. Fullständig katastrof för hennes del såklart. Vi andra får väl bara vara tacksamma för att LAFD (Los Angeles Fire Department) gjorde ett så grymt bra jobb. Tusen och åter tusen tack för det!


Korridoren utanför Manges lägenhet.

Kommentarer
Postat av: Robin

Tur att du klarade dig!! :) Smart drag att rädda gitarrerna, imponerande. Sköt om dig och brinn inte upp!!

2009-10-03 @ 08:18:48
Postat av: David

Fyfan! En traumatisk upplevelse kan jag tänka mig. Bra att alla och även gitarrerna klarade sig helskinnade, eller hel"lackade".

2009-10-03 @ 19:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0